Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Rzepinie przejdzie totalną metamorfozę. Koszt tej inwestycji to 12,6 mln zł!

Sandra Soczewa
Sandra Soczewa
Zmieni się elewacja budynku. Tynk zostanie skuty, dzięki czemu odsłonięta zostanie cegła.
Zmieni się elewacja budynku. Tynk zostanie skuty, dzięki czemu odsłonięta zostanie cegła. mat. PKP
Dworzec w Rzepinie dzięki przebudowie stanie się w pełni nowoczesnym, przyjaznym i funkcjonalnym budynkiem. Będzie bardziej ekologiczny, bezpieczny i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zmieni się również jego otoczenie. Ta inwestycja robi wrażenie, a jej koszt to 12,6 mln zł.

Dworzec w Rzepinie to jeden z ośmiu obiektów w województwie lubuskim objętych Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa dworca sprawi, że ten budynek pochodzący z końca XIX wieku zyska nowoczesność, jednocześnie przywracając jego historyczne piękno i dawny blask.

– Przebudowa dworca w Rzepinie to kolejna inwestycja, którą rozpoczynamy w ostatnim czasie. Dzięki niej XIX-wieczny dworzec odzyska nie tylko swój historyczny blask, ale zostanie również dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Jestem przekonany, że po zakończeniu inwestycji dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom i stanie się wizytówką kolei – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Budynek będzie wyglądał jak za dawnych lat

PKP już przekazało dworzec wykonawcy jego przebudowy. Łopaty idą w ruch, a zmiany, które nasz czekają, są imponujące. Chcąc opisać zakres prac, zacząć należy od tego, że inwestycja ta zakłada, iż dworzec będzie miał swój pierwotny wygląd, a gdy zajdzie taka potrzeba, wszelkie detale architektoniczne zostaną nie tylko odnowione, ale odtworzone na wzór tych historycznych.

Zmieni się elewacja budynku. Tynk zostanie skuty, dzięki czemu odsłonięta zostanie cegła.
Zmieni się elewacja budynku. Tynk zostanie skuty, dzięki czemu odsłonięta zostanie cegła. mat. PKP

Renowację przejdzie więc elewacja: tynki zostaną skute, dzięki czemu odsłonięta zostanie cegła. Tymi historycznymi elementami, które ma mieć nowy - stary dworzec, są m.in. "tzw. palmety, czyli ozdobne elementy w formie stylizowanych liści palmowych na narożach budynku i ścianie szczytowej". Planowane jest również odtworzenie świetlika nad holem oraz kominów. Co ciekawe, poddaną renowacji elewację ozdobi nowa, nocna iluminacja.

Zmienić ma się także wnętrze dworca

Niemałą metamorfozę przejdzie także wnętrze dworca.

- Przestrzeń obsługi podróżnych będzie stanowił hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Zostanie on wyposażony m.in. w ławki, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej - mówi Bartłomiej Sarna z PKP.

Na parterze będą też kasy biletowe, toalety, lokale komercyjne i te przeznaczone dla przewoźników kolejowych.

Znikną też wszelkie bariery architektoniczne.
Znikną też wszelkie bariery architektoniczne. mat. PKP

Na zewnątrz będą kosze i wiata rowerowa

W ramach inwestycji nie zapomniano o zmianie otoczenia. Co konkretnie ma się zmienić wokół dworca? Położona zostanie nowa nawierzchnia i zamontowane zostaną elementy małej architektury, czyli ławki, kosze na śmieci i oświetlenie. Pomyślano również o miłośnikach dwóch kółek: z myślą o nich, pojawi się wiata rowerowa.

Będzie bardziej eko i bezpiecznie

Jak wyjaśnia Bartłomiej Sarna z PKP, przy okazji przebudowy dworzec stanie się też bardziej ekologiczny i bezpieczny. - Planowane jest wykonanie energooszczędnego oświetlenia w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła zaprojektowano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System) - wymienia Sarna. Podkreśla przy tym, że istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa. W tym celu zamontowane zostaną nowe systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Koniec z barierami architektonicznymi

To bardzo ważna informacja: prowadzona inwestycja sprawi, że z dworca w Rzepinie znikną bariery architektoniczne. Aby budynek był miejscem przyjaznym tym, którzy mają ograniczoną sprawność ruchową, wprowadzony zostanie szereg usprawnień. Jakich? Przede wszystkim dworzec zostanie wyposażony w:

  • windy,
  • ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących,
  • mapy z planem dotykowym dworca
  • oznakowanie w alfabecie Braille’a.

- Ponadto w projekcie dostosowano wysokość okienek kasowych do obsługi osób poruszających się na wózkach, a także zastosowano drzwi automatyczne, ułatwiające dostęp do budynku - mówi Bartłomiej Sarna z PKP.

Wokół dworca pojawi się nowa nawierzchnia, wiata rowerowa, oświetlenie i tzw. mała architektura.
Wokół dworca pojawi się nowa nawierzchnia, wiata rowerowa, oświetlenie i tzw. mała architektura. mat. PKP

To kolejna inwestycja w komfort podróżnych w Lubuskiem

– Dzięki tego rodzaju działaniom oraz modernizacji taboru i infrastruktury torowej, sprawiamy, że kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem lokomocji i kuszącą alternatywą dla transportu indywidualnego – wyjaśnia Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Modernizacje dworców i taboru kolejowego są inwestycjami rządu, mającymi na celu zachęcenie Polaków do podróżowania koleją.

Z kolei Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury mówi, że rozpoczęcie przebudowy dworca w Rzepinie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. - Mieszkańcy powiatu słubickiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Rzepina, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie do Kostrzyna, Poznania i Zielonej Góry. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – wyjaśnia A. Bittel.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto